Vad är gamification?

Vad är gamification?

Gamification är att använda speldesign och spelobjekt i andra sammanhang än i datorspel. 

Gamification kommer alltså från dataspelsvärlden. Det vi tar med oss är det som motiverar en spelare att spela ett spel. 

Enligt ESA, branschorganisationen för dataspel i USA, är den genomsnittlige dataspelköparen 35 år och en av fyra är över 50 år. Jason Allaire som är professor på North Carolina State University sammanfattar det bra:

People of all ages play video games. There is no longer a ‘stereotype game player,’ but instead a game player could be your grandparent, your boss, or even your professor.

Skälet till att så många spelar är att de får ut något av dataspelen som de inte får i den verkliga världen. Och en gamer lägger väldigt mycket tid på att spela. Jane McGonigal gjorde en talande jämförelse i sin bok ”Reality is Broken” – det tog personerna som fyllde Wikipedia ca åtta år och 100 miljoner arbetstimmar att skapa världens största encyklopedi. Under ungefär samma period loggade spelarna i World of Warcraft ungefär 52 miljarder timmar. Och det är bara ett spel. 

Samtidigt finns det många människor som inte spelar dataspel, men som mycket väl skulle kunna engageras och motiveras av de mekanismer som gör dataspel så engagerande. De som utvecklar dataspel har lyckats få sina kunder att lägga tid på deras produkt och göra det med en fantastisk passion och stort engagemang. Med rätt sorts belöningar lyckas de motivera personer till att spela vidare.

Vi på Motification har jobbat med gamification sedan 2010, då vi på våren var med och gjorde ett arbete med att gamifiera skidåkning tillsammans med SkiStar. Vintern 2011/12 lanserades MySkiStar som är en gratistjänst för att engagera och motivera skidåkare att åka mer skidor. Målet var att få folk att åka skidor även de dagar då vädret är sämre och att erbjuda något som konkurrenterna inte har, och på så sätt få gäster att återkomma.

Anders Tufvesson

Anders Tufvesson

VD & Rådgivare

Telefon: +46 70 551 66 06
Epost: anders.tufvesson@motification.se

Motivera
kunder

Med Motivationsteori + Gamification hjälper vi till att modernisera lojalitetsprogram. Vill du veta mer om Lojalitet 4.0?

Motivera personal

Din personal är din viktigaste resurs. Vi hjälper dig att få en motiverad personal. Det sitter inte i väggarna. Det sitter i personalen!

Vad är gamification?

70 års forskning visar att pengar inte är den största drivkraften att motivera en målgrupp. Med gamification kan du hitta nya drivkrafter hos din målgrupp.

Vill du lära dig mer om hur du motiverar en målgrupp?